Mihajlo Đorđević – Planeti je potrebna naša pomoć

Mihajlo Đorđević, nadareni geografičar, je učenik IV razreda Gimnazije „Bora Stanković“ u Nišu. Pre nego što je svoje znanje iz oblasti geografije krunisao osvajanjem bronzane medalje na Evropskoj geografskoj olimpijadi 2020. godine, na koji rezultat je najponosniji, Mihajlo je takođe poneo bronzu i sa Geografske olimpijade Centralne, Južne i Jugoistočne Evrope koja je održana 2019. godine.
Mihajla je, kako kaže, geografija oduvek privlačila zbog svih različitosti koje su u njoj objedinjene: njen značaj je vidljiv svuda oko nas. Ona se bavi stvarima koje su promenljive i dinamične, upoznaje nas sa svetom koji nas okružuje, ali i kulturama različitih naroda, dakle, ima svoj prirodni i društveni aspekat. Osim geografije, Mihajlo se oduvek interesovao za ekologiju, astronomiju i fiziku. Naime, od malena je kao poklone od članova porodice dobijao eciklopedije o ovim naučnim oblastima, a svakodnevni ritual mu je gledanje tv emisije o procesima koji se odvijaju u svemiru…
„Smatram da je sama nepredvidivost, dinamičnost i promenljivost dovoljan razlog da zainteresuje čoveka, jer će se novi izazovi i problemi neprestano javljati i zahtevati kreativnost, nova i drukčija razmišljanja i rešenja“.
Hemija i biologija, takođe su bliske Mihajlovom senzibilitetu, budući da je često u prirodi i voli da osluškuje poruke koje mu ona šalje.
Kao svoje ključne kvalitete Mihajlo navodi neprestanu potrebu za učenjem novih stvari, kao i smirenost i širok pogled na svet.
Mihajlo je dobitnik nagrade mladim talentima za ostvarene rezultate na međunarodnim takmičenjima u 2020. godini Fondacije 1%.
U produžetku teksta pročitaćete nešto više o Mihajlovim ciljevima i snovima, iskustvima sa evropskih takmičenja, njegovoj poruci podrške ostalim mladim ljudima, značaju istinskog, opipljivog znanja…
Takmičenja – nekada i sada
Mihajlo je još u osnovnoj školi odmeravao svoje znanje na takmičenjima iz geografije. Međutim, ona tada za njega nisu bila poseban izazov, jer su se kao i školski program, svodila na teoriju i puko učenje činjenica napamet. Kasnije, evropska takmičenja na kojima se oprobao, bila su daleko složenija, ali što je veoma zanimljivo, i lakša za Mihajla, jer su zahtevala posedovanje osobina koje su kod njega ključna: kreativnost, praktična primena znanja, uspešnost u pronalaženju rešenja za određene probleme…
Evropsko takmičenje s kog je Mihajlo poneo bronzanu medalju bilo je osmišljeno na sledeći način: sastojalo se iz četiri testa, pri čemi je većina zadataka bila bazirana na primeni teorijskog znanja, kreativnosti, rešavanju problema, praćenju prirodnih procesa i promena na terenu… Takođe, takmičenje je podrazumevao i test opšteg znanja u vidu multimedijalnog teksta koji se sastojao iz dvadeset nasumičnih slika i pitanja vezanih za njih.
O najvrednijim iskustvima sa poslednjih takmičenja Mihajlo izjavljuje sledeće: „Najznačajnija za mene su iskustva vezana za rad u nepredvidivim i neuobičajenim uslovima, kao i rad na terenu i podela iskustava sa ostalim učesnicima i upoznavanje njihovih kultura“.
Znanjem protiv manipulacija
Koliko greše učenici koji su tokom svog obrazovanja isključivo kolekcionari visokih ocena, a znanje, koje je ključno za egzistenciju, širenje vidika, pobedu nad sobom i svetom, nije im primarni cilj?
Mihajlo nikako nije jedan od njih! On je u najranijem uzrastu pronašao sebe i pošao za svojim instinktom. Širok pogled na svet i zrelost koje poseduje su mu omogućili da odbije da se potčini obrascima koje su nametnuli drugi: ocena je merilo znanja. Mihajlo zna ko je i šta hoće. Ovakav pristup učenju i radu na sebi Mihajla će, nesumnjivo, vinuti u zvezde! Mada, već i jeste!
„Osim što nam učenje i istraživanje oblasti geografije pomažu da bolje razumemo vezu između prirode i čoveka, pružaju nam sticanje iskustava za dalji život, ali i mogućnost da unapredimo zajednicu u kojoj živimo. Neretko ova učenja otvaraju nove poglede na život i organizaciju društva, čime se manje izlažemo manipulacijama koristoljubivih pojedinaca!“
Planeti je potrebna naša pomoć
Kako smo već napomenuli u uvodu, Mihajlo je veliki ljubitelj prirode, a samim tim i zabrinut nad njenom sudbinom. Izvor motivacije da se bliže pozabavi problemima ekologije je, kako kaže: „sve veće i učestalije uništavanje prirodnih staništa, te i zdravlja ljudi koje biva ugroženo iz tog razloga“. Mihajlo ističe da bi voleo da buduće generacije žive u sigurnijem i zdravijem svetu i u prijateljskom zajedništvu s prirodom.
„Širenjem svesti o važnosti životne sredine i funkcionalnih gradova po našoj meri, kao i izučavanjem ostalih naučnih oblasti poboljšava se kvalitet života, kao i nivo razumevanja planete i procesa koji se odvijaju oko nas. Ovaj problem nije trenutan i ne rešava se tako lako i brzo, te se na vreme treba reagovati! Voleo bih da skrenem pažnju ljudima, primarno deci, na važnost očuvanja prirode i da kroz svoje predloge, projekte i angažovanja unapredim kvalitet života u svom gradu, državi“.
Poruka podrške svim mladim ljudima
,,Sve je dostižno ukoliko se trudimo i pratimo svoje snove, a svaki uspeh i iskustvo su vredni uloženog truda”
Mihajlo ističe da je veoma bitno da mladi od malena uvide da talenat uvek isplivava na površinu i da se snovi mogu ostvariti. Na tom putu je veoma bitna podrška porodice, države i društva kroz razne podsticaje u vidu nagrada, pohvala, skupova, čime bi mladi dobili želju za daljim uspesima i ciljevima.
„Ja lično bih pomogao mladima kroz organizacije različitih događaja za uspešne, kao i kroz dodeljivanje nagrada, povlastica i ostvarivanje mogućnosti za njihov dalji razvoj“.
Ambicije talentovanog Mihajla
„Moji glavni ciljevi su kontinuirano unapređivanje znanja i veština iz oblasti geografije, urbanog planiranja, ekologije u raznim pravcima kroz usavršavanje i implementaciju istih u društvo naše zemlje“.
Osim toga, Mihajlo, bi želeo da posle srednje škole upiše Geografiju u Beogradu, te da njegov životni poziv bude neka od oblasti geografije.
Značaj nagrade Fondacije 1% s Mihajlove tačke gledišta
„Ovo priznanje mi je važno zbog poruke nama mladima da postoje ljudi koji podržavaju uspehe i trud, raduju se našim uspesima i daljem razvoju, što je dodatna motivaciija da radimo na sebi. Ujedno, Fondacija nam svojim primerom pokazuje kako u budućnosti treba da podržavamo nove generacije talentovanih mladih ljudi“.
Autor teksta: Dragana Klašnja