Mladen Puzić – Kada naučite da gubite, tada počnete da pobeđujete

Ambicioznost, zainteresovanost i upornost studenta prve godine informatičkog smera na Matematičkom fakultetu u Beogradu, samo su deo osobina koje čine temelj uspeha ovog mladog talenta. Mladen je pohađao Matematičku gimnaziju i otkrio nam je da nije samo prirodni sled nauke i obrazovanja u ovoj oblasti odredio put kojim će se on kretati kroz život, već da su to kanalisala i njegova interesovanja prema matematici i informatici još u osnovnoj školi.
“Počeo sam sa programiranjem u 5. razredu osnovne škole, sa planom da jednog dana programiram igrice. ”
Mladen je od malih nogu skicirao puteve po kojima će razvijati svoja interesovanja. Dok su mnogi njegovi vršnjaci bili zabrinuti zbog toga što nisu znali koju struku da odaberu, čvrstim uverenjem u ono što zaista želi i voli, on je svoje ideje negovao, gradio i usavršavao dugi niz godina.
Uspeh ovog istrajnog momka, iza sebe krije mnogo uloženog strpljenja, truda i rada, a oslikava se kroz brojne nagrade, priznanja i osvojene medalje na takmičenjima, od kojih je jedna i Međunarodna Žautikovska informatička olimpijada koja se održala 2020. godine u Kazahstanu i sa koje Mladen donosi srebrnu medalju, zbog koje je i dobitnik nagrade mladim talentima za ostvarene rezultate na međunarodnim takmičenjima u 2020. godini Fondacije 1%.
Uz gomilu iskustva sa takmičenja, Mladen nam je izdvojio najvažniju lekciju koju je naučio i na koju je najponosniji, a to je i da gubi i da pobeđuje, jer smatra da je balans ta dva od presudne važnosti za uspeh.
Predavač takmičarskog programiranja – nesebičnost prenošenja znanja
Vizije i uži odabir disciplina kojima će posebno posvetiti pažnju, menjao se kroz godine:
“Sada sam posebno zainteresovan za algoritmiku, matematičku logiku i aksiomatsko zasnivanje matematike. A smatram da mi je jedan od najvećih kvaliteta taj što ako me nešto zanima, potrudiću se da naučim sve vezano za tu oblast.”
Međutim, pored specifičnih oblasti koje je odabrao, Mladen je odlučio da svoje iskustvo i znanje podeli sa mlađim generacijama, tako što će biti predavač takmičarskog programiranja. On je to objasnio na sledeći način:
“U prvom razredu srednje škole, kada sam počeo sedmacima da držim dodatnu nastavu, javila mi se želja da mlađima prenesem svoje znanje koje sam prethodno stekao. Sa namerom da im skrenem pažnju na greške koje sam lično pravio i kako bih im ukazao na potencijalne poteškoće koje sam ja imao. Način na koji sam ja učio nije možda bio optimalan, da li zbog raznih resursa koji tada nisu postojali ili jednostavno nisam radio nešto kako je trebalo, ali sam oduvek bio svestan da neko drugi to može bolje da uradi, ako mu se na vreme skrene pažnja na greške.“
Potreba mladog talenta da, drugim potencijalnim takmičarima, nesebično pruži znanje i podeli savete jedan je od koraka koji Mladena odvaja od sveta uobičajenih studenata. On ima potrebu da koriguje sve postojeće probleme, otkloni potencijalne prepreke i obogati mlade ljude na najvredniji mogući način – znanjem!
Očarani time koliko je Mladen posvećen i predan onome što radi, usudili smo se da ga pitamo šta smatra izazovnijim – biti u ulozi mentora ili u ulozi takmičara, na šta je on odgovorio:
“Mentor, svakako. Kada sam u ulozi takmičara, odgovornost snosim samo za sebe. A kao mentor neću oštetiti samo sebe, nego i svoje učenike. Smatram da u ulozi mentora čovek uvek mora biti spreman, zato sam ja na raspolaganju za njihova pitanja, u pola noći i pola dana, a oni znaju da ih podržavam jer su sjajni takmičari koji postavljaju smislena pitanja.“
Razvoj mladih – “ Pronađite motivaciju u ljubavi prema onome što radite”
U ulicama razmišljanja ambicioznog Mladena, naišli smo na sledeću misao:
“Bavljenje programiranjem i analitikom mladima pomaže da svet posmatraju na drugačiji način, kroz procese i dešavanja. Pomaže im da razviju sposobnosti kritičkog razmišljanja i da brže sazrevaju, kao što je u mom slučaju bilo. Pre svega, potrebna im je motivacija. Najveća osnova motivacije je ljubav prema tome što se radi, dok su nagrade i medalje samo potvrda da radimo nešto ispravno. Osim motivacije, kao misaone snage, potrebne su im zajedničke radionice i dobra atmosfera u kojoj mogu da sarađuju sa drugim talentima.“
Pored ovih osnovnih faza u razvoju mladih, glavnu ulogu igra podrška koju mladi talenat dobija. Naš sagovornik je istakao da je podrška od presudne važnosti za postizanje nekog cilja, da je neverovatno bitna i veoma često odskočna daska kada je u pitanju uspeh. Pored roditelja, Mladen ističe podršku koju mu je pružila gimnazija koju je pohađao:
“Upisao sam Matematičku gimnaziju u sedmom razredu osnovne škole, jer poseduje specijalno odeljenje. Odmah su mi pružili prilike koje nigde drugde nisam mogao da dobijem, za početak bilo je dovoljno to što su nas uveli u svet za koji smo se zainteresovali.“
Osim ovih tehničkih prekretnica između motivacije, rada i krajnjeg ishoda, dobijamo još jedan interesantan odgovor:
“Ja mislim da je najbitnije imati konkurenciju, u pozitivnom smislu. Da bismo videli koliko se drugi trude, koliko mi možemo da se trudimo, da vidimo šta možemo da postignemo i koliko možemo da napredujemo.“
Konkurencija je neizbežni, sastavni deo svakog takmičenja, ali Mladen nam je dočarao ugao gledanja iz kog ona ne zvuči ni malo strašno i negativno, već inspirativno. To je još jedan dokaz da u sebi ima potencijala za predavača i prenosioca svog znanja i pogleda na svet mladim ljudima kojima je ta vrsta usavršavanja i pomoći prekopotrebna.
Različite raskrsnice se prepliću sa još raznovrsnijim uslovima na putu do naše željene destinacije, bilo u geografskom ili psihičkom smislu. Mi se trudimo da do njih dođemo na što lakši način. Da li je to ispravno ili je to ipak zamka? Šta ako je baš teži put onaj koji ostavlja neizbrisiv trag i koji nas zauvek poduči nečemu? Koliko god da su nam ljudi iz okoline govorili šta je dobro za nas i kako da nešto radimo, najbolje smo naučili kada smo sami doneli odluku i doživeli to na svojoj koži. Baš iz ovih razloga, jedan od dobitnika naše nagrade, naposletku svih izgovorenih koraka ka razvoju mladih smatra da:
,,Svaki uspešni takmičar mora da nauči sam da napreduje i sam da se bori za sebe.
– Jer baš sve počinje i završava se nama samima.”
Sportsko penjanje – “Umori se telo, odmori se mozak”
Mladen je sa nama podelio i svoje hobije, kao što su čitanje knjiga i sportsko penjanje. Njihovu važnost je izdvojio po tome što mu pomažu da razmišlja na drugačiji način od matematičkog.
“Sportsko penjanje nije sport u kojem se nešto radi na isti način svaki put, već mora zaista unapred da se razmišlja o sledećem koraku. Morate da smislite najmanje pet poteza unapred kako bi ste se što manje umorili. S jedne strane mi ne dozvoljava samo da ugasim mozak, već da ga aktiviram na drugačiji način od onog u programiranju. Takođe, pruža mi priliku da odem u prirodu, pošto se bavim penjanjem na prirodnim stenama, samim tim se nadišem svežeg vazduha, uživam u prirodi i odmorim se.“
Pored svojih glavnih okupcija koje nam uzimaju većinski deo vremena, treba se posvetiti i onima koje nas odmaraju od njih. Tako nam je Mladen objasnio koliko njemu znači hobi koji je odabrao i da kada se vrati u Beograd, spreman je da radi više nego što je bio pre odlaska.
Olimpijade – kombinacija znanja i sreće
- Međunarodna Žautikovska informatička olimpijada
“Ovu olimpijadu svake godine organizuje jedna škola u Kazahstanu, u tri discipline – fizici, informatici i matematici. Iz naše države ide ukupno šest članova reprezentacije, dva za fiziku, dva za maematiku i dva za informatiku, od kojih sam jedan bio ja, 2020. godine. Takmičenje je koncipirano tako da dolaze deca iz celog sveta, traje dva dana po pet sati. Veoma je naporno da oba dana pet punih sati imate totalnu koncentraciju, ne samo za rešavanje zadataka, već za njihovo prekucavanje koje mora biti bez greške. Bilo je veoma jakih reprezentacija, poput Rusije, Gruzije, Rumunije…“
- Moskovska otvorena informatička olimpijada
“Najteže takmičenje na kojem sam učestvovao bila je ova olimpijada, a učestvovao sam i na međunarodnoj olimpijadi, tako da i to nešto govori. Ovo je takmičenje u kojem, pored nas, učestvuje 400 Rusa, koji su inače poznati kao jedna od dve najjače reprezentacije. Učestvovati na tom takmičenju je velika privilegija, a zadaci te težine se nigde drugde ne mogu naći. Bili smo oduševljeni Moskvom, ali posebno znanjem prosečnog takmičara u Rusiji.“
- Međunarodna informatička olipijada – Singapur
“Najveća olimpijada na svetu iz informatike je upravo ova. Na njoj učestvuje oko 350 učenika iz 80-100 razliitih država širom sveta. Nacionalna reprezentacija se bira ciklusom takmičenja koji počinje u decembru a završava se u maju, ali se ove godine završio u avgustu, zbog epidemiološke situacije i online uslova. Dve godine sam za redom u ovoj reprezentaciji uz kombinaciju znanja i sreće.“
- Rumunski Master iz informatike
“Na Rumunskom masteri, koje je takođe međunarodno takmičenje, učestvovao sam tri godine za redom, prvi put sam osvojio bronzu, drugi put srebro, a treća edicija bila je zlato, kako priliči.“
Druženje sa decom iz različitih krajeva sveta – van takmičarskih zidova
Iz dosadašnje liste takmičenja na kojima je Mladen učestvovao, mogli smo da primetimo da su talentovani učenici dolazili širom sveta, pa nas je interesovalo da li su imali prilike da se bolje upoznaju međusobno, i saznali smo:
“Uglavnom smo smešteni u istom hotelu, tako da ima prostora za bolje upoznavanje. Na primer, Međunarodne olimpijade organizuju poseban deo za druženje, kao što je bilijar ili stoni tenis, kako bi podstakli decu da se sprijatelje na što bliži način. Imam dosta prijatelja iz različitih zemalja s kojima sam još uvek u kontaktu. Dosta od njih može da se nauči, a posebno su mi zanimljivi različiti načini na koje se spremaju za takmičenje.“
Eto jedne prilike da saznamo da je takmičenje veoma dobar put ka upoznavanju novih ljudi i novih kultura. Mladen nam je dokazao da pobeda nije jedini motiv, već da postoje usputne stanice koje mladog takmičara nauče svačemu novom.
Poruka mladim ljudima od Mladena
,,Kada puno radite i izgleda vam kao da nema napretka, to samo znači da ste blizu velikog skoka u znanju!”
Pojasnio je da se deci u glavi često meša gradivo koje uče, što je sasvim normalno, jer ga spremaju i van sezone takmičenja, pa im se ponekad učini da im ništa ne ide od ruke. To nije znak da treba da odustanu, nego da naprave pauzu, da se smire i tek onda shvate koliko su i šta su naučili, a potom da to mogu da primene na pravi način.
Značaj podrške Fondacije 1%
Mladen govori kako je veoma inspirišuće to što neko prepoznaje rad mladih ljudi, to im daje veliku podršku i odobrenje da se nisu uzalud trudili. Uz takav vid nagrađivanja mladi sigurno koračaju ka uverenju da će zaista dati doprinos svom okruženju.
Autor teksta: Aleksandra Tabaković